tisdag 27 november 2018

FÖRSVAR AV EN OHÅLLBAR LIVSSTIL ÄR FÖRSTA STEGET MOT KLIMATINSIKT



”Att avstå från att flyga räddar inte världen – bara vårt samvete”, skriver Johan Norberg i Aftonbladet den 20/11 och syftar på vår kampanj Flygfritt 2019 vars mål är att få 100 000 svenskar att avstå flyget nästa år.

Hans text togs säkerligen tacksamt emot av många läsare. Få betvivlar längre klimatförändringarnas existens, men flertalet står fortfarande och vacklar när det kommer till vad vi ska göra åt dem. Enligt klimatpsykologin förklaras detta med kognitiv dissonans. Vi har svårt att hantera dubbla budskap i situationer där båda framstår som lika sanna. Larmrapporter om klimatet varvas med förförande reklam för flygresor och sociala medier svämmar över av semesterbilder från avlägsna stränder. För att undvika det obehag som uppstår vid motsägelsefulla tankar vill vi rationalisera bort den ena. Det blir då frestande att
klamra sig fast vid den livsstil vi innerst inne vet är ohållbar, och Norbergs argument gör det möjligt att berättiga att flyga ett tag till. Problemet är att de inte håller.

Att lyfta fram exempel på någon eller något som är ännu värre är ett vanligt sätt att försvara sitt flygresande. Men på vilket sätt legitimeras ens egna utsläpp av det? Vi svenskar har bland de högsta utsläppen per individ i världen - att vi är få ger oss inte större rättigheter än andra. Ett annat klassiskt argument är att tekniska lösningar är på gång. Men de effektiviseringar som görs äts snabbt upp av vårt fortsatt ökande flygresande. Vi behöver satsa stort på att utveckla ny teknik, men för att flygandet inte ska äventyra klimatmålen så behöver vi också kraftigt minska vårt flygande. Beteendeförändringar är en lösning som finns här och nu, tekniken kommer vi att få vänta på i decennier.

En sak har dock Johan rätt i. Att enbart avstå från att flyga räddar inte världen, lika lite som någon annan enskild åtgärd kan göra det. Det som däremot har en stor effekt är hur omgivningen påverkas av ett sådant beslut. I krissituationer tittar vi människor på hur de i vår närhet agerar. Så länge alla beter sig som vanligt kommer ingen att fly, men när några börjar röra på sig kommer allt fler att följa efter. Att vi befinner oss i en akut klimatkris är något som de allra flesta ännu inte har insett. Om 100 000 svenskar plötsligt visar att det är dags att agera blir det en kraftfull väckarklocka. Uppenbarligen har vår kampanj redan väckt tillräckligt stor uppmärksamhet för att en känd kolumnist ska välja att skriva om den i en krönika (stort tack för det).

Vi har fortfarande en chans att bromsa klimatförändringarna på en hanterbar nivå. För att lyckas med det räcker det inte att fokusera på en utsläppskälla. Att vår kampanj handlar om flyget beror på att flygresande för många är det sista man vill offra. Den som väl medger det ohållbara i att flyga slutar även att blunda för det ohållbara i vår livsstil överlag. Många blir plötsligt klarvakna och lägger in högsta växeln för att rädda klimatet. Vi känner till flera exempel på storflygare som, efter att ha fattat beslutet att anmäla sig till Flygfritt 2019, aktivt vill värva fler till kampanjen och även ställa politiska krav på minskat flygresande. När bollen väl är i rullning kan det gå fort. Det skulle inte förvåna oss om även Johan Norberg är en framtida ambassadör för vår kampanj. Att acceptera att vi befinner oss i en akut klimatkris är obehagligt och tar olika tid för olika personer. Johan, den dagen du är redo kommer vi att välkomna dig med öppna armar.

Maja Rosén
Samuel Plumppu
Vi håller oss på jorden

10 kommentarer:

  1. Varför inta försöka påverka flygbolagen att minska antalet flygresor istället för att skuldbelägga den enskilda människan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför skulle flygbolagen lyssna på det? Själva grejen med företag är att tjäna pengar, så det vore rätt kontraproduktivt.

      Radera
    2. Hur kan du få det till skuldbeläggning?

      Radera
    3. Märklig definition om skuldbeläggning. Sluta flyg. Att åka subventionerat till Thailand är ingen mänsklig rättighet

      Radera
  2. Om inte den enskilda människan flyger gör inte flygbolagen det heller.

    SvaraRadera
  3. Så länge Al Gore, David Suzuki, Barack Obama, FN-, Davos- och EU-eliten (med flera klimataktivister) fortsätter flyga (dessutom business/first class), varför ska då småfolket sluta flyga?

    SvaraRadera
  4. Så länge Al Gore, David Suzuki, Barack Obama, FN-, Davos- och EU-eliten (med flera klimataktivister) fortsätter flyga (dessutom business/first class), finns det då en klimatkris?

    SvaraRadera
  5. Ge F.n i att flyga. Ta tåget er bekvämlighetsnördar

    SvaraRadera